اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:در صورت لغو تحریم ها، اثرگذاری ایران در کاهش آثار تغییرات و آب و هوایی افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار روز گذشته در نشست آکادمی دیپلماسی بین المللی فرانسه، افزود: چالش های زیست محیطی کنونی عمدتا از دو مقوله تغییرات آب و هوا و گرمایش جهانی و نیز محاسبات غلطی به وجود آمده که در مسیر توسعه صورت گرفته است.

معاون رییس جمهوری در پاسخ به سوالی در مورد اثرات محیط زیستی تحریم ها علیه ایران، گفت: تحریم ایران کمکی به هیچ یک از طرف ها نمی کند و در زمینه محیط زیست مانع ایران در دسترسی به فناوری لازم برای کاهش آلودگی هوا و نیز کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شده است.

معاون رییس جمهوری درباره نظر ایران برای لغو تمام تحریم ها در مذاکرات هسته ای تاکید کرد: به عنوان عضو فعال جامعه جهانی معتقدم تحریم ها ظالمانه بوده و باید برداشته شوند. این تحریم ها مانع می شود تا ایران به اندازه مطلوب برای حفاظت از محیط زیست ملی و بین المللی و مقابله با گرمایش جهانی و آلودگی هوا ایفای نقش کند، در صورت لغو تحریم ها اثرگذاری ایران در کاهش آثار تغییرات و آب و هوایی افزایش می یابد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با وزیر امور خارجه فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبر آنلاین به نقل از  ایسنا نوشت:در این دیدار 45 دقیقه‌ای که عصر پنجشنبه در وزارت خارجه فرانسه انجام شد، دو طرف ضمن مرور مهم‌ترین موضوعات دوجانبه مورد علاقه، در خصوص مسائل زیست‌محیطی و خصوصا اجلاس 21 تغییرات آب و هوایی پاریس (COP 21) نیز بحث و گفت‌وگو کردند.

لوران فابیوس در این دیدار با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: در زمان بسیار مهمی هستیم و امیدوارم بتوانیم به یک توافق قابل قبول برای طرفین که برای همه از اهمیت خاصی برخوردار است، برسیم.

معصومه ابتکار نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از بهبود نسبی فضای حاکم بر مناسبات دوجانبه، نگاه مثبت وزیر خارجه فرانسه برای پیشبرد مناسبات را مورد تحسین قرار داد و با اشاره به ظرفیت‌های استفاده‌نشده در مناسبات دوجانبه، بازنگری در روند همکاری‌های فی‌مابین و تقویت آن را در راستای منافع دو کشور ارزیابی کرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
متخصصان برجسته آلودگی هوا که یک ماه پیش در سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا در تهران شرکت کردند، نتایج بازدید‌ها و ارزیابی‌هایشان از سفر به ایران و بررسی اقدامات در حال انجام برای کاهش آلودگی هوای تهران را جمع بندی و در قالب بیانیه مشترکی ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، این بیانیه که در 9 محور جمع بندی شده، پیشنهادهایی را برای پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های کاهش آلودگی هوا ارائه کرده است.

دکتر آنتونی هانسن، استاد دانشگاه کالیفرنیا برکلی، آمریکا، پروفسور مایکل برگین، استاد دانشگاه دوک، آمریکا، پروفسور نینو کوئنزلی، استاد TPH سوئیس و دانشگاه بازل سوئیس، دکتر آندریاس مایر، مشاور اروپایی سوئیس، وولکر هنسل، عضو اتحادیه VERT فیلترهای BAT، که جزو سخنرانان اصلی این همایش بودند و کارگاه هایی را در حاشیه این همایش با موضوع تازه ترین دستاوردهای علمی در زمینه کاهش آلودگی هوا برگزار کردند، این بیانیه را امضا و اعلام کرده‌اند شهر تهران قدم های صحیحی برای حل مشکل آلودگی هوا برداشته است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 12 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به تصویب نشدن بودجه 60 میلیاردی مقابله با گرد و غبار از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: این مسائل از سرعت و جدیت سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با این پدیده کم نمی‌کند؛ اما باعث عقب ماندگی‌ها و تاخیرهایی در اجرای برنامه‌ها خواهد شد.

به گزارش عصر ایران از ایسنا، معصومه ابتکار در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با تاکید بر اینکه این نمایشگاه فرصتی برای تبادل اطلاعات و فناوری است، گفت: بخش خصوصی و دولتی با شرکت در این نمایشگاه دستاوردهای خود را ارائه کردند، هرچند که ما در حوزه محیط زیست عقب ماندگی‌هایی نیز داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه دولت نقش سازمان‌های مردم‌نهاد را در پیشبرد برنامه‌های محیط زیست کشور به رسمیت می‌شناسد، ادامه داد: دکتر روحانی گفتند که تشکل‌ها وقتی مشکلات محیط زیست را می‌بینند باید صدایشان شنیده شود و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه محیط زیست مرز جغرافیایی نمی‌شناسد، گفت: در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست ایران سه وزیر از کشورهای ژاپن، لبنان و روسیه حضور داشتند و قرار است مذاکرات دو جانبه با این کشورها داشته باشیم.

ابتکار در ادامه اظهار کرد: امروز از سازمان ملل رسما درخواست کردم که در رابطه با راه اندازی صندوق منطقه‌ای مبارزه با گرد و غبار تمام تلاش و اقدامات خود را انجام دهد. ایران انتظار دارد صندوق بین‌المللی هرچه سریع‌تر تشکیل شود و حاضریم در این زمینه پیشگام باشیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 2 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آلودگیآلودگی هوا یکی از معضلات زیست‌محیطی ایران و به‌ویژه شهر اهواز در سال‌های اخیر بوده‌است. معضلی که نه تنها اهواز که دیگر شهرهای جهان هم با آن مواجه هستند.

مجله مهر: آلودگی هوا مشکل جدیدی نیست؛ اما روز‌به‌روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود. کشورهای آسیایی اغلب در زمره آلوده ترین کشورهای جهان به حساب می‌آیند. البته جمعیت بالای این قاره هم در این میزان بالای آلودگی بی‌تقصیر نیست. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، پیشاور پاکستان آلوده‌ترین شهر و Lake Havasu city-kingdom آمریکا از پاک‌ترین شهرها تا سال ۲۰۱۴ بوده‌اند.

دهلی‌نو

هند، پرجمعیت‌ترین کشور جهان، از آلوده‌ترین کشورهای جهان هم به‌حساب می‌آید. طی سه هفته نخست سال ۲۰۱۴، غلظت ریزآلاینده‌ها در دهلی تنها یک روز به زیر شاخص ۳۰۰ کاهش یافته که این ۱۲برابر بالاتر از حد مجازی است که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است.  دهلی‌ از لحاظ آلودگی در رقابت با پکن است و گاهی از آن پیشی می‌گیرد. عواملی مثل میزان بالای آلودگی هوا همراه با بهداشت ضعیف، فقدان سیستم فاضلاب مناسب و تشدید آلودگی‌ آب، این کشور را به خطرناک‌ترین کشور جهان از نظر آلودگی تبدیل کرده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:شهر,آلودگی هوا,کشور,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل قرن 21 را گرمترین قرن وسال 2014 را گرمترین سال تاریخ اعلام کرد و هشدار داد که جهان درادامه افزایش دمای تدریجی زمین در آینده با خطرات طبیعی ویرانگر وتهدید کننده ای روبرو خواهد شد.

ایرنا - مایکل جرارد رییس سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل درگزارش امسال خود با اشاره به این که سال 2014 به عنوان گرمترین سال در تاریخ ثبت شده بر این نکته تاکید کرد که مسئله توجه به افزایش گرمای تدریجی کره زمین از این که چه سالی گرم ترین ویا سردترین سال تاریخ بوده است، اهمیت بیشتری دارد.

سازمان جهانی هواشناسی گرم شدن سطح آب دریاها را عامل بروز باران های شدید و سیلاب های بی سابقه در برخی مناطق جهان و خشکسالی دردیگر نقاط ذکر کرده است.

سرپرست این نهاد بین المللی با اشاره به وقوع دوازده طوفان شدید درانگلستان فقط درطول چند ماه اول سال گذشته، نابودی بخش اعظم منطقه بالکان دراثر سیلاب های اواخر بهار و افزایش باران های موسمی تا حد سه برابر میزان طبیعی درسواحل غربی ژاپن، چنین تغییراتی را در تاریخ بی سابقه وآنها را نمونه ای از وقایع هشدار دهنده در مورد سرنوشت کره زمین دانسته است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:هواشناسی,زمین,سال 2014, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

ابتکار جالب شهرداری رم برای کاهش آلودگی هواشهرداری رم در آستانه سال نو میلادی با اقدامی جالب، شهروندان را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و خرید خودروهای برقی تشویق می کند.

به گزارش شفقنا، به نقل از واحد مرکزی خبر، شهروندان ایتالیایی با یک بلیت باطل شده اتوبوس شهری در رم می توانند در مرکز پایتخت ایتالیا در محدوده ممنوعه طرح ترافیک خریدهای خود را با استفاده از یک خودرو برقی برای نیم ساعت به صورت رایگان انجام دهند.

یکی از مسوولان شهرداری رم با بیان اینکه این ابتکارعملی است برای ترغیب هر چه بیشتر به تردد پایدار و کاهش آلایندگی های هوا در رم، افزود: ما به صورت مستمر به شهروندان در مورد امکانات موجود و اشکال تردد سبز در سطح رم اطلاع رسانی می کنیم. بنابراین تلاش ما بر این است که فناوریهای دارای آلایندگی هر چه کمتر مانند وسایل نقلیه برقی و همچنین روش های جایگزین، مانند استفاده شراکتی از خودرو را هر چه بیشتر به مردم معرفی کنیم و در عین حال آنها را به استفاده از وسایط نقلیه عمومی در شهر ترغیب کنیم.

نمایش خودروهای تمام الکتریکی مسابقات فرمول آ در شهر رم نیز یکی دیگر از این ابتکار عمل ها برای توجه مردم به حفظ محیط زیست می باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 دی 1393برچسب:خودروی برقی,رم,طرح ترافیک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 توجه مطبوعات بین‌المللی به موضوع آلودگی شدید هوای تهرانخبر آلودگی شدید هوای تهران به رسانه های بین المللی رسید.
 
تابناک - موضوع آلودگی هوای تهران از جمله دیگر موضوعاتی است که توجه شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود جلب کرده است.
 
روزنامه «عرب نیوز» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد به دلیل آلودگی شدید هوای تهران، حدود 400 نفر به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی روانه بیمارستان شده و 1500 نفر دیگر نیز نیاز به درمان دارند.
 
این روزنامه اشاره می کند که در طول سال، بیش از چهار میلیون خودرو هوای تهران را آلوده می کنند و این وضعیت به ویژه در زمستان تشدید می شود؛ زیرا هوای سرد سبب تشکیل یک توده سرطان زا می شود که شهر تهران را می پوشاند. 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:آلودگی هوا,تهران,مطبوعات,عرب نیوز, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

ایران رتبه هشتم تولید دی اکسید کربن را در جهان دارد!

زیست بوم: تولید این گاز که حاصل از تولیدات صنعتی، احتراق اتومبیل و موتور سیکلت و عوامل دیگر است علت اصلی فرایند گرمایش زمین است. گرمایش زمین عامل بسیاری از تغییرات آب و هوایی مثل خشکسالی، سیل و طوفان های شدید حاره ای است. بسیاری معتقدند با گرمایش زمین و بالا آمدن سطح آبها بسیاری از کشورهای جزیره ای و حتی جزایر و بنادر جنوب ایران به زیر آب می روند. بر اساس تازه ترین آمار، از میان چهار بازیگر اصلی آلوده کننده جهان، اروپا تنها بازیگری است که میزان تولید دی اکسید کربن خود را کاهش داده است.

سه سرزمین دیگر که بیشترین سهم را در آلوده کردن جهان دارند عبارتند از چین، آمریکا و هند که هر سه کشور در میزان آلودگی رشد داشته اند. بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، ایران در رده هشتم کشورهای تولید کننده دی اکسید کربن بر اساس میزان کل تولید قرار گرفته است. البته اگر اتحادیه اروپا در این فهرست در نظر گرفته شود ایران در رده نهم قرار می گیرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 آذر 1393برچسب:ایران,دی اکسید کربن,جهان,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  دانشمندان از مدت ها قبل پیش بینی کرده اند که تغییر آب و هوا تولید جهانی غذا را فلج می کند زیرا دمای در حال افزایش هوا به محصولات آسیب می زند.

به گزارش ایرنا از آسوشیتدپرس، اکنون دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در مطالعه ای نشان داده اند همانطور که زمین گرم می شود آلودگی لایه اوزون به تولید چهار محصولی که بیش از نیمی از کالری جهان را تشکیل می دهند، صدمه می زند.

بر اساس این مطالعه تا سال 2050، مشکل تغییر آب و هوا و آلودگی اوزون باعث کاهش 15درصدی عرضه ذرت، برنج، سویا و گندم می شود.

این مطالعه نشان داد که سوء تغذیه در کشورهای درحال توسعه 49 درصد افزایش می یابد. 

آلودگی اوزون مانند تغییر آب و هوا یک پدیده انسان ساز است که از وابستگی انسان به سوخت های فسیلی ناشی شده است.

اوزون یک آلاینده قوی است که از سوزاندن سوخت های فسیلی در خودروها و یا نیروگاه ها ایجاد می شود و برسلامت انسان و گیاهان تاثیر می گذارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 آبان 1393برچسب:لایه اوزون,تغییر آب و هوا,ذرت,سویا,گندم,برنج, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 با اجرای مقررات جدید رانندگان هندی که اتومبیل شان معاینه فنی دارند، با شرایط آسان تر برای خرید بیمه نامه اتومبیل مواجه می شوند.

دولت هند درنظر دارد برای اینکه بتواند آلودگی هوا را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد، در مقرارت مربوط به بیمه اتومبیل در این کشور تجدیدنظر کند.

به گزارش سایت تخصصی صنعت بیمه به نقل از ایشا اینشورنس ریویو، با اجرای مقرارت جدید رانندگان هندی که اتومبیل شان معاینه فنی دارند، با شرایط آسان تر برای خرید بیمه نامه اتومبیل مواجه می شوند.

به گفته فرماندار دهلی نو، سن اسقاط خودروها در هند از 15 سال به 10 سال كاهش می یابد و زمان آزمایش فنی خودروها نیز به هر پنج سال می رسد. او گفت که همچنین کسانی که مقررات مربوط به آلودگی هوا را رعایت می کنند از مزایای بیمه ای برخوردار می شوند تا سطح آلودگی هوا بررسی و بر امنیت جاده ای در سطح پایتخت افزوده شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 آبان 1393برچسب:هند,آلودگی هوا,دهلی نو,معاینه فنی,بیمه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

ابتكار

وزیر امور خارجه نروژ با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در زمینه مسائل مربوط به محیط زیست و گسترش همکاری های دوجانبه گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، معصومه ابتکار با اشاره به سابقه خوب همکاری ها و مناسبات ایران و نروژ، نگاه مثبت و حمایت خاص رئیس دولت یازدهم به محیط زیست و همچنین تاکید وی بر گسترش روابط و همکاری های بین المللی به ویژه در زمینه محیط زیست، گسترش صلح و امنیت، گفت: ایران آماده تبادل تجربیات و همکاری های دو طرفه است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه تاکید رئیس دولت تدبیر و امید رشد و توسعه مشارکت مدنی، تقویت جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد است، افزود: تکیه بر این حوزه ها به ویژه در محیط زیست با توجه به چالش ها و بحران های متعدد کنونی در محیط زیست ایران بسیار ضروری است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کاهش سطح آب تالاب ها و روند رو به خشکی آنها، کاهش نزولات جوی و بارندگی در کشور، کاهش منابع آبی را از جمله چالش های محیط زیست ایران متاثر از پدیده گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی برشمرد و خواستار مشارکت کشورهای دنیا در رفع چالش های محیط زیستی شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 14 آبان 1393برچسب:نروژ,تغییرات آب و هوایی,ایران,تحریم,همکاری, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 هیات بین دولتی تغییرات آب هوایی سازمان ملل امروز (یکشنبه) تازه ترین گزارش ارزیابی خود درباره وضعیت تغییرات اقلیمی را منتشر و هشدارهای شدیدی مطرح کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، هیات بین دولتی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در چهارمین و آخرین گزارش خود تاکید کرده که پدیده تغییرات آب هوایی تقریبا به طور کامل ناشی از اقدامات بشر و به ویژه مصرف سوخت های فسیلی است و محدود کردن تاثیرات این پدیده ممکن است مستلزم به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه ای در قرن حاضر باشد. 

این گزارش هشدار می دهد، انجام این کار مستلزم کاربرد فناوری هایی برای خارج کردن گازهای گلخانه ای از اتمسفر زمین است و ناکامی در انجام این کار می تواند جهان را وارد مسیری با تاثیرات 'بدون بازگشت' بر مردم و محیط زیست کند. 

هیات بین دولتی سازمان ملل خاطرنشان کرد، برخی تاثیرات این پدیده از هم اکنون مشهود است؛ مانند بالا آمدن سطح دریاها، گرمتر و اسیدی شدن اقیانوس ها، ذوب شدن یخ های قطب و بیشتر شدن موج گرماهای شدید. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:تغییرات آب و هوایی,سازمان ملل,گازهای گلخانه ای,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

کیفیت هوا در بسیاری از شهرهای آلوده جهان بسیار بالاتر از حداکثر میزان تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

 بر اساس گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی که با بررسی 1600 شهر در 91 کشور جهان صورت گرفته است مشخص شد که نیمی از 20 شهر آلوده جهان از نظر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون (PM 2.5)‌ در هند قرار دارند.

PM 2.5 مضر ترین آلاینده موجود در جهان محسوب می شود. ذرات معلقی که در این گروه آلاینده ها قرار می گیرند می توانند وارد جریان خون شوند و بیماری های بسیاری را به همراه داشته باشند.

این گزارش نشان می دهد که دهلی نو از پکن نیز آلوده تر است. بسیاری از شهرهای کشور چین دچار آلودگی شدید هستند و در روزهای بسیاری از سال آسمان این شهر ها با آلودگی شدید به صورت کامل سیاه است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 مهر 1393برچسب:سازمان بهداشت جهانی,خرم آباد,2,5 میکرون,ذرات معلق,PM 2,5, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: محافظت از محیط زیست و اطلاع رسانی در مورد مسائل بسیار جدی زیست محیطی که اکنون با آن مواجه هستیم مسوولیت و وظیفه تک تک انسان ها است.
 

به گزارش خبرنگار مهر، «استر کیش لاروش» روز یکشنبه در مراسم هم اندیشی نقاشی ایرانی و محیط زیست در آثار فاخر استاد فرشچیان با بیان این مطلب افزود: فرهنگ و هنر نقش عمده ای در فعالیت های یونسکو در جهت پیشبرد صلح و توسعه پایدار ایفا می کند.

وی افزود: ما با جدیت به ارتقای آموزش هنر به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از آموزش های جامع توجه داریم، یادگیری در مورد محیط زیست از طریق آموزش های هنری، روش های یادگیری خلاقانه را به همراه برقراری ارتباط تقویت می کند.

لاروش اظهار داشت:  این روش نه تنها باعث آگاهی در مورد محیط زیست و لذت خلق کردن می شود بلکه نگرش، برخورد و رفتار مثبت در جهت حفظ منابع طبیعی جهان را موجب می شود.

به گفته لاروش، گاهی اوقات هنر زیست محیطی به عنوان هنری که به بهبود رابطه ما با جهان طبیعی می انجامد تعریف می شود، بعضی از هنرهای زیست محیطی به ما کمک می کنند تا در مورد طبیعت و روند آن مطلع شده و در مورد چالش های محیط زیستی آموزش ببینیم.

وی ادامه داد: دسته دیگر از این هنرها، دید جدیدی نسبت به ارتباط ما با طبیعت ایجاد می کنند و روش های جدیدی برای زندگی در کنار محیط زیست در اختیار ما قرار می دهند و گاهی هنرهای زیست محیطی آسیب های وارد شده به محیط زیست را با کمک روش های هنری به ما یادآور می شوند.

نماینده دفتر منطقه ای یونسکو افزود: هنر وسیله ای برای بیان شرایط پیرامون ما است. وسیله ای بسیار قدرتمند برای آگاه سازی و نیز تفکر پیرامون برخوردها با رفتارمان است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 7 مهر 1393برچسب:استاد فرشچیان,یونسکو,هنر زیست محیطی,موزه,محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

گزارش تصویری راهپیمایی بزرگ زیست محیطی 30 شهریور در نیویورک

از سرگیری درگیری ها در وال استریت

برای مشاهده ادامه تصاویر روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 2 مهر 1393برچسب:گزارش تصویری,راهپیمایی زیست محیطی,نیویورک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رییس جمهور با تاکید بر ضرورت همکاری کشورهای منطقه برای رفع معضلات زیست محیطی، تأکید کرد: با یک نگاه انسانی و سلامت محور هرگز نمی توان به دلیل تحریم های غیرقانونی، محیط زیست و سلامت مردم را در معرض خطر قرار داد.
 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دولت ،حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در جریان سفر به نیویورک، طی سخنرانی در نشست سران در زمینه تغییرات آب و هوا، اجلاس سران را فرصت ممتازی برای پرداختن به تغییرات آب و هوایی به عنوان یکی از مهمترین چالش های قرن بیست و یکم دانست.

 روحانی گفت: تغییرات دمایی و آثار آن بر کاهش بارندگی در منطقه خاورمیانه و بروز خشکسالی های مستمر و کم آبی، منجر به افزایش فقر و احتمال بروز نا آرامی ها و تنش های مرزی شده و متاسفانه استمرار نزاع های سیاسی و جنگ در کشورهای همجوار نیز به مانعی در برابر دستیابی به توافقات عملی و پایدار برای حل مشکلات زیست محیطی منطقه ای تبدیل شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 2 مهر 1393برچسب:دکتر حسن روحانی,سفر به نیویورک,نشست سران,تغییرات آب و هوا,خشکسالی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رويترز: 310 هزار نفر در نيويورک در بزرگترين تظاهرات مربوط به آب و هوا در تاريخ شرکت کردنددر بزرگترین راهپیمایی تاریخ در ارتباط با مساله آب و هوا، صدها هزار نفر روز یکشنبه در خیابان های نیویورک راهپیمایی کردند تا خواستار تحرک بین المللی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی شوند.

به گزارش شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)، به نقل از واحد مرکزی خبر، شمار شرکت کنندگان در این راهپیمایی فراتر از انتظار برگزار کنندگان آن بود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم باربارا گولدبرگ و ناتاسیا شریف نوشت، برگزار کنندگان این راهپیمایی شمار شرکت کنندگان را حدود 310 هزار نفر تخمین زدند که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و آل گور معاون رییس جمهور سابق آمریکا و لیوناردو دی کاپریو هنرپیشه آمریکایی و مقامات دیگر آمریکایی و خارجی از جمله آنان بودند. این راهپیمایی پیش از برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد در روز سه شنبه در نیویورک به منظور بررسی محدود کردن انتشار کربن برگزار شد که محیط زیست را تهدید می کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 2 مهر 1393برچسب:راهپیمایی,نیویورک,بان کی مون,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
بزرگترین راهپیمایی محیط زیستی جهان 21 سپتامبر / 30 شهریور همزمان با ملاقات وزرا و رؤسای کشورهای جهان در سازمان ملل برگزار می شود.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، People's Climate Marc یک راهپیمایی محیط زیستی است که 21 سپتامبر / 30 شهریور همزمان با ملاقات وزرا و رؤسای کشورهای جهان در سازمان ملل برگزار می شود.

 این راهپیمایی برای اطلاع رسانی هرچه بیشتر در خصوص تغییرات آب و هوایی و محیط زیستی و اثرات سوء آنها با حضور تعداد زیادی از مردم و بیش از یکهزار سازمان، موسسه، دانش آموز و گروه های حمایت از محیط زیست در نیویورک و دیگر نقاط جهان خواهد بود.

از آنجایی که بان کی مون – دبیرکل سازمان ملل متحد اخیرا بر روی خطرات جدی که محیط زیست را تهدید می کند تاکید کرده و از دولت ها خواسته است تا هدف مشترکی برای کاهش چشمگیر آلودگی های زیست محیطی و گرمایش زمین در پیش بگیرند، برگزارکنندگان این مراسم از مردم جهان، سازمان ها و دولت ها دعوت کرده است تا نسبت به برگزاری راهپیمایی های همزمان در نقاط گوناگون جهان اقدام کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 29 شهريور 1393برچسب:سازمان ملل,عمل,بهتر از سخن,راهپیمایی,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

زیست بوم : گزارش تصویری نشست یک روزه اخلاق و محیط زیست در تهران

اکساندر دیمتروویچ

 برای مشاهده ادامه تصاویر، گزینه "ادامه مطلب" را انتخاب کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 17 شهريور 1393برچسب:اخلاق و محیط زیست,نشست بین المللی,دانشگاه محیط زیست,اکو,یونسکو, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

نخستین نشست بین المللی اخلاق و محیط زیست برگزار شدنخستین نشست بین المللی اخلاق و محیط زیست با حضور جمعی از چهره های برجسته محیط زیستی و دینی دنیا با هدف ایجاد جریان های فکری در زمینه اخلاق محیط زیستی برگزار شد.

به گزارش زیست بوم، نخستین نشست بین المللی اخلاق و محیط زیست با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور، صلاح زواوی سفیر فلسطین در ایران، آیت الله محقق داماد حقوق دان و استاد حوزه و دانشگاه، اساد پروهیچ عضو هیات علمی دانشگاه زاگرب، پرفسور منظور سومرو رئیس بنیاد علوم اکو، اوزر چنار عضو هیات علمی دانشگاه سارایوو، خانم سوفیا نماینده یونسکو در تایلند و جمعی از نمایندگان مجلس، سفرا، اندیشمندان و دانشجویان در پارک پردیسان سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در این نشست یک روزه که توسط دانشگاه محیط زیست و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و انستیتو علوم و فناوری های زیست محیطی اکو برگزار شد، علاوه بر سخنرانی صاحب نظران، نشستی با حضور هفت نفر از اساتید این حوزه برگزار شد.

پایگاه خبری تحلیلی زیست بوم، حامی رسانه ای این نشست بود.

تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 17 شهريور 1393برچسب:اخلاق و محیط زیست,نشست بین المللی,دانشگاه محیط زیست,اکو,یونسکو, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تهران در بین 1524 شهر مورد مطالعه، از نظر آلاینده ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون در رتبه 162 آلودگی قرار داشته است. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گزارشی تفصیلی درباره وضعیت آلودگی هوای تهران با استناد به یافته‌های سازمان های بین‌المللی منتشر کرده که وضعیت آلودگی هوا و میزان آلاینده در شهر تهران را در مقایسه با سایر شهرهای مورد بررسی در این تحقیقات نشان می دهد. 

این گزارش به استناد تحقیق سازمان بهداشت جهانی در سال 2014 منتشر شده. سازمان بهداشت جهانی میزان غلظت سالانه آلاینده های PM10 و PM2.5 را در حدود 1600 شهر از 91 کشور جهان در سال‌های 2008 تا 2013 بررسی و مقایسه کرده است در این تحقیق اطلاعات غلظت آلاینده PM2.5 در مناطق و شهرهای با سطح درامد پایین و متوسط، محدود‌تر بوده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 8 شهريور 1393برچسب:آلودگی هوا,شهر تهران,سازمان بهداشت جهانی,ذرات معلق,شرکت کنترل کیفیت هوا, توسط مریم قلیزاده |

سنجش میزان آلودگی هوا با گوشی های هوشمندبی ام اِی به نقل از smartplanet نوشت - شما احتمالا وقتی یک گوشی را هوشمند می‌دانید که یک سری نرم افزارهای مختلف نظیر جی پی اس، جستجوگر وب، تلفن، دوربین و غیره را در خود گنجانده باشد اما محققان در حال اثبات این موضوع هستند که گوشی‌های هوشمند چگونه می‌توانند بیشتر از ارسال عکس‌های Instagram به فیس‌بوک به کار آیند.

دانشمندان علم کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا واقع در سن دیه گو شروع به توسعه یک سری حسگرهای آلودگی هوای قابل حمل کوچک کرده اند. این حسگرها با نام CitiSense، از سیستمی تشکیل شده اند که میزان آلودگی هوا را اندازه‌گیری کرده و داده‌های دریافتی را به گوشی هوشمند یا کامپیوتر شما می‌فرستد.

این سیستم می‌تواند مقدار ازن، دی اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن و آلاینده‌های هوای معمولی صادر شده از خودروها را مشخص کرده و میزان آلودگی هوا را در مقایسه با استانداردهای کیفی ملی در آمریکا نشان دهد.

محققان معتقدند که حسگرهای قابل حمل اکنون فقط می‌توانند توسط افرادی با شرایط خاص مانند مبتلایان به آسم مزمن مورد استفاده قرار گیرند که جلوگیری از حضور در معرض آلودگی هوا برای آنها مهم و ضروری است. همچنین امکان استفاده از آن برای مسافرانی که سوار بر دوچرخه یا پیاده در پی کشف پاکترین مسیر هستند نیز میسر می‌باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 27 مرداد 1393برچسب:آلودگی هوا,گوشی هوشمند,حسگر,سنجش آلودگی هوا , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

شرکت IBM با آلودگی هوای شهر پکن چین مبارزه می‌کندشرکتIBM قصد دارد با طراحی سیستم ویژه‌ای به کاهش آلودگی هوای شهر پکن در چین کمک کند.

ام بی اِی نیوز - به گزارش وب‌سایت computerworld، شرکت IBM اعلام کرده است قصد دارد به مقامات چینی کمک کند تا با آلودگی هوای پکن که یکی از بزرگ‌ترین کلان‌شهرها در این کشور است، مبارزه کنند. پکن در حال حاضر بیش از ۲۱ میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از آلوده‌ترین شهرهای چین است.

کارخانه‌ها، نیروگاه‌های سوخت فسیلی و آلودگی‌های نشأت گرفته از شهرهای مجاور جزء مهم‌ترین دلایل آلودگی پکن است. شرکت IBM نیز قصد دارد با طراحی الگوها و مدل‌های رایانه‌ای تصویر دقیق‌تری از آلودگی این شهر به دست دهد. این شرکت قصد دارد به کمک ابررایانه‌ها آلودگی هوا را مورد مطالعه و پیش‌بینی قرار دهد.

هم‌اکنون اعلام وضعیت آلودگی هوا از طریق ابر رایانه‌ها امری عادی است. اما IBM تلاش می‌کند سیستم ویژه‌ای برای پکن طراحی کند تا امکان پیش‌بینی میزان آلودگی هوا از سه روز قبل میسر شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 27 مرداد 1393برچسب:آلودگی هوا,پکن,چین,IBM,رایانه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
دانشمندان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و دانشگاه تکزاس، مدل و داده های اقلیمی را در مورد ذرات معلق و هواشناسی طی 30 سال گذشته جمع آوری کردند و دریافتند آلودگی هوا در آسیا که بخش عمده ای از آن به چین مربوط می شود گردش هوای جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر ، این مدل ها به طور واضحی نشان می دهد که آلودگی نشات گرفته از آسیا، بخش بالایی اتمسفر را تحت تاثیر قرار داده و ظاهرا توفانها را قوی تر می کند.

این آلودگی هوا بر شکل گیری ابرها، بارش، شدت توفان و دیگر عوامل موثر است و در نهایت اقلیم را تحت تاثیر قرار می دهد.

به احتمال زیاد آلودگی هوای آسیا  عواقب مهمی بر الگوهای هوای جهانی حتی تا آمریکای شمالی دارد.

اقتصاد پر رونق و شکوفای چین طی 30 سال اخیر به ساخت کارخانه های بسیار بزرگ، نیروگاه های صنعتی، نیروگاه های برق و دیگر تاسیساتی منجر شده است که به طور قابل توجهی بر آلودگی هوا می افزایند و وقتی این ذرات آلودگی وارد جو می شود شکل گیری ابر و سیستم های آب و هوایی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

افزایش سوخت زغال سنگ و دود خودروها مهمترین منابع آلودگی در چین و دیگر کشورهای آسیایی است.

میزان آلودگی هوا در برخی از شهرهای چین از جمله پکن اغلب یکصد برابر حد استاندارد و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است.

یک مطالعه نشان داده است که افزایش آلودگی هوا میزان بروز سرطان ریه را در برخی مناطق جهان  400 درصد افزایش داده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 مرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - آسیا - چین - اقلیم - آب و هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
سیستم ملی هشدار آلودگی هوا در چین ساخته شدسامانه ملی پیش بینی و هشدار آلودگی هوا در چین ساخته شد.
 
صدای روسیه - به گفته وزیر بهداشت و محیط زیست چین، سامانه ملی نوین در این کشور ساخته شده است که حدودا دو تا سه روز قبل از افزایش آلودگی هوا به شهروندان خبر و هشدار خواهد داد.

به گفته وی این سامانه واحد، کشوری می باشد و تمامی سطح کشور را تحت نظارت قرار می دهد. سامانه ساخته شده تمامی اطلاعات در سراسر کشور را ضبط و ثبت کرده و به مرکز آنالیز ارسال می کند.

طبق گفته های وزیر بهداشت و محیط زیست، این سامانه دارای دقت 60 تا 70 درصدی می باشد.

5 آوریل 2014



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 مرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - چین - محیط زیست - سامانه - پیش بینی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

در فهرست شهرهای مورد بررسی شهر تهران نیز جزو شهرهای آلوده قرار دارد.

عصر ایران - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از نتایج آخرین بررسی‌های جهانی در مورد وضعیت آلاینده ذرات معلق خبر داد و گفت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی تهران بین ۱۵۲۴ شهر از نظر آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون در رتبه ۱۶۲ آلودگی قرار دارد.

به گزارش تسنیم،‌ در این رتبه بندی، بیشتر شهرهای آلوده‌تر جهان نسبت به شهر تهران در قاره آسیا و شهرهای پاکتر از شهر تهران عموماً در قاره آمریکا، کانادا و اروپا  قرار داشته اند.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گزارشی تفصیلی درباره وضعیت آلودگی هوای تهران با استناد به یافته‌های سازمان‌های بین‌المللی منتشر کرده که وضعیت آلودگی هوا و میزان آلاینده در شهر تهران را در مقایسه با سایر شهرهای مورد بررسی در این تحقیقات نشان می‌دهد.

وحید حسینی، مدیرعامل این شرکت درباره جزئیات این گزارش، گفت: بر اساس تحقیق سازمان بهداشت جهانی در سال 2014، در خصوص وضعیت غلظت آلاینده‌های کوچکتر از 10 و کوچکتر از 2.5 میکرون در سال‌های 2008 تا 2012 در حدود 1600 شهر جهان مشاهده شده که بیشترین میزان غلظت این آلاینده‌ها در شهرهای مناطق شرق مدیترانه با سطح درامد پایین و متوسط و جنوب شرق آسیا رخ داده است.

وی گفت: اطلاعات غلظت ذرات معلقPM10 و PM2.5 در تهران نیز در این گزارش ذکر شده است، به لحاظ آلاینده PM10 از بین 1524 شهر مورد مطالعه، شهر تهران در رتبه 162 آلودگی قرار داشته است. به طورکلی در این رتبه بندی، بیشتر شهرهای آلوده‌تر جهان نسبت به شهر تهران در قاره آسیا (مانند شهرهای کراچی، دهلی، داکا، داکار،کابل، ابوظبی و دوحه) و شهرهای پاکتر از شهر تهران عموماً در قاره آمریکا، کانادا و اروپا (مانند ونکوور، کپنهاگ، استکهلم، لندن و واشینگتن) قرار داشته اند.

به گفته وی، شهر پیشاور پاکستان در این رتبه‌بندی سازمان بهداشت جهانی آلوده‌ترین و شهر Lake Havasu City-Kingman آمریکا پاکترین شهر در بین شهرهای مورد مطالعه بوده است. بر اساس اطلاعات این پایگاه داده، شهر اهواز نیز پس از شهرهای پیشاور و راول پندی (پاکستان)، مزار شریف (افغانستان)، و گوآلور (هند) در رتبه پنجم آلوده‌ترین شهر به لحاظ آلاینده PM10 قرار داشته است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 مرداد 1393برچسب:ذرات معلق - 2,5 میکرون - 10 میکرون - تهران - سازمان بهداشت جهانی , توسط مریم قلیزاده |
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با عضو هیئت مدیره بانک جهانی و مدیر اجرایی گروه مشورتی ایران در بانک جهان با اشاره به پنج پروژه مشترک تأیید شده میان ایران و جف؛ گفت: انتظار ایران، حمایت ویژه بانک جهانی از طرح های زیست محیطی مشترک میان ایران و جف است.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، عمر بوگارا عضو هیئت مدیره بانک جهانی و مدیر اجرایی گروه مشورتی ایران در بانک جهانی با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و گفتگو کرد.

ابتکار در این دیدار با اشاره به همکاری و اقدام مثبت وزارت نفت در بحث توزیع سوخت استاندارد، گفت: این اقدام منجر به کاهش آلودگی هوا به ویژه در تهران شده است و امیدواریم با ادامه روند توزیع سوخت استاندارد در کشور و اجرای اقداماتی همچون استانداردسازی خودروها شاهد کاهش جدی آلودگی های ناشی از سوخت فسیلی در هوای کشور باشیم.

وی افزود: البته آنچه بیشتر کیفیت هوا را مورد تاثیر قرار می دهد، گرد و غباری است که از عراق به ایران وارد و در وهله نخست استان های غربی و سپس تهران را تحت تاثیر قرار می دهد و البته لازم به ذکر است که استان خوزستان بیشترین تاثیر را از این پدیده دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: با توجه به سکونت 70 درصد جمعیت ایران در شهرها و مناطق حاشیه ای شهرها، کنترل آلودگی هوا به منظور حفظ سلامت مردم و ارتقاء کیفیت زندگی مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 15 مرداد 1393برچسب:محیط زیست - ابتکار - بانک جهانی - ایران - جف, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
ژاپن تایمز : در مسئله محیط زیست روحانی در حال رفع رجوع مشکلات به بار آورده شده توسط احمدی نژاد است. آلودگی هوای تهران که ناشی از بنزین تولید شده در دوران احمدی نژاد بود، مشکلات بسیاری به بار آورده است.
 
ژاپن تایمز در مقاله ای تحت عنوان «روحانی ایران را از نو ساخت» نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور ایران سال نخست خود را نه تنها با لبخند، بلکه با اصلاحات بسیاری به پایان برده است. 

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، ایران و آمریکا اکنون مایل به همکاری در عراق هستند. تهدید جدی گروه تروریستی داعش برای ایران و آمریکا مشخصا دو کشور را به یکدیگر نزدیک تر کرده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در روزهای نخست سالگرد پیروزی حسن روحانی، شک و شبهه خود نسبت به توافق هسته ای را برطرف کرد و نسبت به چنین توافقی ابراز خوشبینی کرد.

اگر روابط حسنه ای بین ایران و غرب ایجاد شود، لغو تحریم های بین المللی جان تازه ای به سیاست های اقتصادی روحانی می بخشد. به همین دلیل است که روحانی انرژی و سرمایه سیاسی زیادی صرف این مسئله کرده است.

روحانی پس از نشستن بر مسند ریاست جمهوری، اولویت خود را مشخص کرد: اصلاح اقتصادی که در طول هشت سال دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد لطمات زیادی به آن وارد شده بود.

به نوشته ژاپن تایمز، او انتصاب های نادرست احمدی نژاد را با افرادی لایق و معقول جایگزین کرد و برنامه توسعه اقتصادی، بهبود نظام سلامت و حفظ محیط زیست را در دستور کار خود قرار داد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 10 مرداد 1393برچسب:شیخ اعتدال - روحانی - محیط زیست - آلودگی هوا - احمدی نژاد - بنزین, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، استفاده رژیم صهیونیستی از سلاحهای ممنوع، تا سالهای متمادی محیط زیست غزه را آلوده کرده است.

 این اولین بار نیست که اسرائیل از تسلیحات ممنوعه در سطح بین المللی، علیه غیرنظامیان در غزه استفاده می‌کند. در عملیات این رژیم علیه غزه در اواخر سال دوهزار و هشت و اوایل دوهزار و نه ، پزشکان غربی حاضر در غزه اعلام کردند اسرائیل از بمبهای دایم علیه غیرنظامیان فلسطینی استفاده کرده است.
 
 حتی یک گروه از کارشناسان ایتالیایی تایید کردند اسرائیل از مهماتی علیه مردم غزه استفاده کرده است که حاوی اورانیوم ضعیف شده و دیگر ترکیبات رادیواکتیو بوده است. بنابراین اسرائیل نه فقط مردم غزه را می‌کشد یا زخمی می‌کند، بلکه با استفاده از این تسلیحات ممنوع تا سالهای سال باعث آلودگیهای زیست محیطی و شیوع انواع بیماریهای خطرناک از جمله سرطان در میان مردم منطقه می‌شود. ترکیبات رادیواکتیو و فسفر سفید و بمبهای دایم موادی دارند که بسیار خطرناک است.
 
اسرائیل در یک دهه گذشته دهها هزار تن مواد منفجره به مزارع و زمینهای غزه ریخته است که مواد رادیواکتیو و شیمیایی آن وارد آب و خاک شده و آنها را آلوده کرده است و در نتیجه وارد بافت محصولات کشاورزی شده است. بنابراین اسرائیل با این کارها همچنان به جنایات جنگی خود علیه فلسطینیان ادامه می‌دهد و متاسفانه جامعه جهانی نیز در برابر این جنایات سکوت اختیار کرده است.
 
 مشکل دیگر این که به علت محاصره نوار غزه از طرف اسرائیل و مصر، کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در این منطقه وجود دارد به همین علت رسیدگی به صدها مجروح و کشته کار بسیار دشواری است. 
 
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 3 مرداد 1393برچسب:غزه - سلاح - رادیو اکتیو - محیط زیست - بمبهای دایم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

روز گذشته، بالونی بر فراز پاریس به پرواز درآمد تا راهگشای سازمان هواشناسی این کشور در سنجش میزان آلایندگی و همینطور سموم سنگین صنعتی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آلودگی هوا، یکی از ارمغان های دوران مدرنیته است که در دهه های اخیر کشورهای صنعتی و پیشرفته بسیاری را با این معضل مواجه کرده است. راه حل های متفاوتی علیه آلودگی هوا توسط دولتمردان انتخاب و به مرحله اجرا درآمده اند اما تاکنون کمتر راه حلی بازخورد مناسب را در برداشته است.

سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 اعلام کرد که حدود 1.3 میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی های محیطی جان می سپارند. فرانسه یکی از کشورهایی است که پیش بینی می شود تا چند سال آینده به جرگه آلوده ترین کشورهای دنیا بپیوندد. در این حال، مسئولان فرانسوی تصمیم گرفته اند تا راهکارهای جدید و جدی تری را علیه آلودگی هوا اتخاذ کنند. روز گذشته، بالونی در عرض 75 متر در ارتفاع 300 متری پاریس به پرواز درآمد تا به سنجش دقیق آلودگی هوا و همینطور میزان آلودگی صنعتی بپردازدتا بتوان راهکارهای درخوری را برای این معضل در نظر گرفت.

محققان فرانسوی معتقدند برای سنجش میزان دقیق آلودگی هوا علاوه بر مطالعات سازمان هواشناسی توسط ماهواره ها یا سنسورهای حساسی که روی زمین نصب شده اند، بایستی از اتفاقات بین لایه های میانی و ارتفاع بین 150 تا 300 متر از سطح دریا نیز اطلاع داشت.

"سپاستیان بایان"، یکی از کارشناسان سازمان هواشناسی فرانسه می گوید: "آلودگی هوا در شهرهای مختلف فرانسه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بوده است که توجه و هوشیاری مسئولان را می طلبد. یکی از ذراتی که در آلودگی هوای فرانسه دیده می شود، گاز ازن است. ازن در سطح زمین هنگامی تشکیل می‌شود که گازهاى آلاینده حاصل از اتومبیل‌ها  و سایر وسائلى که سوخت مصرف مى‌‌کنند با نور خورشید واکنش نشان می دهند ؛ در نتیجه گاز ازنی به وجود می‌‌‌‌ آید که براى انسان سمى است.

این گاز ازن در شرایط ساکن بودن هوا، درخشندگى نور خورشید و آب‌ و هوای گرم بیشتر به وجود می‌‌ آید. گاز سمی ازن در سطح زمین را نباید با "ازن خوب" که کیلومترها بالاتر در قسمت فوقانى جو زمین قرار دارد و اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید را جذب می‌ کند، اشتباه گرفت. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 تير 1393برچسب:پاریس - بالون - هواشناسی - آلودگی هوا - ازن, توسط مریم قلیزاده |

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و هیات همراه با حضور دراولین مجمع محیط زیست ملل متحد، رایزنی های متعددی با مسوولان محیط زیست های کشورهای مختلف از جمله فرانسه، ایتالیا، کنیا، هند و فنلاند داشتند.

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، دیدار با مشاور رئیس جمهور فرانسه، ملاقات با مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد، ملاقات با وزیر محیط زیست، آب و منابع طبیعی کنیا، دیدار با وزیر محیط زیست ایتالیا، وزیر محیط زیست هند و وزیر محیط زیست فنلاند بخشی از برنامه های هیات ایرانی به ریاست معصومه ابتکار بوده است.

اولین مجمع محیط زیست ملل متحد (UNEA) که با حضور رییس جمهوری کنیا و مقامات عالی رتبه محیط زیست از 160 کشور جهان روز گذشته( پنجم تیرماه برابر با 26 ژوئن) در نایروبی آغاز به کار کرد، صحنه مذاکرات و گفت و گوهای مشترک میان کشورهای مختلف بوده است.

این نشست که امروز جمعه پایان می یابد بر دو موضوع مهم اهداف توسعه پایدار و برنامه توسعه پس از سال 2015 و تجارت غیرقانونی حیات وحش تمرکز دارد. 

تشکیل UNEA به منظور تلاش جهانی برای مقابله با چالش های محیط زیستی بوده که منتج از کنفرانس توسعه پایدار ملل متحد در سال 2012 تحت عنوان ریو+20 در تقویت و ارتقای برنامه محیط زیست ملل متحد و تعادل میان سه رکن اصلی توسعه یعنی ارکان اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی است. 

هیأت اعزامی از جمهوری اسلامی ایران ضمن حضور در جلسات کارشناسی و عالی رتبه این مجمع، ملاقات های متعددی را نیز با مسوولان کشورهای مختلف تنظیم کرد که به ریاست دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در کنار مجمع طی روز گذشته انجام شد. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 7 تير 1393برچسب:ابتکار - محیط زیست - ایران - ملل متحد - تغییرات آب و هوا - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: طبق گزارش اخیری که منتشر شده دمای جهان در حال افزایش است و تغییرات اقلیم از مهمترین مشکلات حوزه جهانی در بخش محیط زیست است.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، هاولینگ شو  شامگاه سه شنبه در جریان دیدار با معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی اظهارداشت: ما در ایران در قالب یک پروژه بر روی تغییرات اقلیم کار می کنیم که نتایج حاصل از گزارش اولیه نشان می دهد که تغییرات اقلیم در 20 الی 50 سال آینده خود را نشان خواهد داد و هوای ایران گرم تر و خشک تر می شود.

وی بالا رفتن تراز آب های آزاد در برخی از مناطق جهان در اثر گرم شدن هوا را نیز از دیگر چالش های مهم دنیا اعلام کرد و افزود: همین موضوع نیز سبب شده تا برخی جزایر کوچک و برخی کشورها به شدت در معرض تهدید قرار بگیرند.

معاون دبیرکل سازمان ملل، وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه را حائز اهمیت خواند و گفت: ما از اقدامات دولت ایران در زمینه دریاچه ارومیه حمایت می کنیم و امیدواریم به نتایج رضایت بخشی برسیم.

هاولینگ شو هدف از سفر به ارومیه را بررسی اقدامات دفتر سازمان ملل در رابطه با برنامه های مشترکی که با دولت انجام می دهد اعلام کرد.

وی ادامه داد: بررسی اقدامات انجام شده دولت و استان برای توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه و چالش های دریاچه ارومیه از مهمترین اهداف سفر بنده به آذربایجان غربی است.

معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی نیز در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: هیئت دولت و شخص رئیس جمهوری مصمم به احیای دریاچه ارومیه هستند.

تقی کهوریان افزود: رییس جمهوری در سفر به آذربایجان غربی به مردم این استان قول دادند که احیای دریاچه ارومیه را در اولویت قرار خواهند داد و به وعده خود وفا کردند و در اولین جلسه هیات دولت بعد از انتخابات ریاست جمهوری دستور اکید برای احیای دریاچه ارومیه را صادر کردند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 4 تير 1393برچسب:دمای جهان - سازمان ملل - هاولینگ شو - آذربایجان غربی - دریاچه ارومیه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  نماینده مردم پنج شهرستان سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان سیستان و بلوچستان پیگیر عقد قرار داد راهبردی دراز مدت با افغانستان، اعلام شده از سوی رییس جمهوری، هستند.

ˈحلیمه عالیˈ روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار 29 بهمن سال گذشته نمایندگان استان با ایشان از عقد قرارداد راهبردی دراز مدت با کشور افغانستان خبرداد.

وی اظهار داشت: رییس جمهوری در سفر هفتم فروردین 93 به کشور افغانستان موضوع تالاب بین المللی هامون را مورد تاکید قرار داد و انتظار می رود حق آبه ای جدای از حق آبه سیستان از رودخانه هیرمند، برای این تالاب در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت های فراوان تالاب بین المللی هامون و زیستگاه انواع پرندگان، جانوران و تلطیف هوا T این دریاچه می تواند زیست بوم مناسبی برای کشورهای ایران، افغانستان و برخی از کشورهای عربی باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در بیش از 10 سخنرانی انجام شده در مجلس موضوع تالاب بین المللی هامون را مورد تاکید قرار داده و حق آبه ای جدای از حق آبه سیستان برای این تالاب را خواستار شده ام.

وی با اشاره به اینکه وظایف نمایندگان در مجلس پیگیری مطالبات به حق مردم است، افزود: از مسوولان انتظار است خواسته به حق مردم سیستان را اجرایی کنند. 

به گزارش ایرنا، سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون دارای دو نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

هامون به عنوان هفتمین تالاب بین المللی جهان واقع در دشت سیستان در شمال سیستان و بلوچستان از 15 سال پیش به سبب قطع جریان آب رودخانه هیرمند با خشکسالی رو به رو و به طور کامل خشک و تخریب شد.

رودخانه هیرمند از کوههای بابا یغما در مرکز افغانستان سرچشمه می گیرد و پس از طی حدود هزار کیلومتر وارد خاک ایران در منطقه سیستان می شود.

بر اساس قرارداد امضا شده در سال 1350 میان دولتهای وقت ایران و افغانستان سالانه افزون بر 800 میلیون متر مکعب آب سهم سیستان از رودخانه هیرمند و آب ذخیره شده در پشت سد کجکی هلمند افغانستان تعیین و مقرر شد این میزان آب به طور متناوب در طول سال به سیستان جریان یابد. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 31 خرداد 1393برچسب:سیستان - بلوچستان - هامون - افغانستان - حق آبه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

هر سال ۵ ژوئن برابر با ۱۵ خرداد در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، تاریخچه  روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ بر می‌گردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد.

هر ساله در ۵ ژوئن در سراسر جهان UNEP مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌نماید. مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد مثل راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌های دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس، درختکاری،‌ فعالیت‌های مربوط به بازیافت، پاکسازی و غیره.

هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی مردم برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسوولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری است. هر سال نیز یکی از مسایلی که به شدت محیط زیست را تهدید می کند به عنوان شعار این روز انتخاب می شود.

شعار روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۱۴ به نشانه مقابله با گرمایش زمین اینگونه انتخاب شده است:

صدایتان را بالا ببرید نه سطح دریاها را  Raise Your Voice not the sea level

سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود درباره تغییرات آب و هوایی، تأکید کرده است که گرمایش زمین سلامت٬ چشم ‌انداز اقتصادی، منابع آب و غذای میلیاردها نفر از مردم کره زمین را در معرض خطر قرار داده است و مجمع بین ‌المللی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد اعلام کرده است که تأثیرات گرمایش زمین در تمام نقاط جهان قابل لمس است و این پدیده، امکان مواجهه با کمبود مواد غذایی٬ بلایای طبیعی و خطر بروز جنگ را به همراه خواهد داشت.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 16 خرداد 1393برچسب:روز جهانی - محیط زیست - سازمان ملل - گرمایش زمین - آب و هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 من از همه رسانه‌ها تشکر می‌کنم چرا که اگر یک جایی مشکل زیست محیطی است فریاد می‌زنند، چرا که این مسئله، مسئله زندگی مردم و حیات مردم است.

به گزارش بولتن نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جمع کارکنان حفاظت محیط‌زیست و در محل این سازمان گفت: محیط زیست بسیار حائز اهمیت است. یک روزگاری بود که بشر در آغاز صنعتی‌شدن، آثار و عواقب مشکلات و پیامدهای صنعتی‌شدن و مداخلات بشر در طبیعت را به خوبی لمس نمی‌کرد، حتی افتخار می‌کرد که در طبیعت مداخله می‌کند، حتی مدعی بود که این مداخلاتش زیبایی‌افرین است و زندگی را سهل و آسان می‌کند.

وی ادامه داد: بسیاری از پیشرفت‌های علمی شرایط زندگی را برای بشر آسان کرده است، اما همچنان ما می‌بایست اقدامات جبرانی هم انجام می‌دادیم.

رئيس‌جمهور افزود: در گذشته براي اينکه آب خوردن منزل تامين شود حداقل بايد فرد کوزه و سطل را برمي‌داشت و يکي دو کيلومتر مي‌رفت لب چشمه يا نهر يا در برخي شهرها که وضعشان بهتر بود مي‌رفت آب‌انبار، آب انبارهايي که 50 - 40 پله‌اي بود و آن ظرف را پر از آب مي‌کرد و به خانه مي‌آورد.

روحانی اضافه کرد: خداوند بدن را نیافریده برای پشت میز. این بدن آفریده شده برای حرکت و تحرک و راه رفتن، برای اینکه در حد خودش باری را جابه جا کند یا اگر از این روستا می‌خواست به روستای بغلی برود پیاده می‌رفت یا با چهارپا می‌رفت که خود سوار شدن چارپا هم تحرک و ورزش بود.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: تعارضی بین دنیای مدرن و طبیعت وجود دارد که مثل سنت و مدرنیته است. مدرنیته وقتی می‌آید با سنت مبارزه می‌کند.

روحانی اظهارداشت: فکر می‌کنم اسم سازمان محیط زیست از سال 1350 درست شد. قانون اساسی هم خیلی روشن برای ما راه را بیان کرده که ما نباید محیط زیست را تحریب و  آلوده کنیم که این دو معظلی است که می‌تواند محیط زیست را تهدید کند.

رئیس‌جمهور افزود: معضل آب معضل بزرگی است. سفره‌های آب همه پایین آمده و این خود یک معضل محیط زیست است که آب‌ها را شور می‌کند.

روحانی ادامه داد: من در دولت یازدهم هم خوشحالم و هم افتخار می‌کنم که در اولین جلسه دولت همان طور که قول داده بودم، مصوبه‌ای را راجع به دریاچه ارومیه گذراندیم، خوشحالم که دولت کارش را با مسئله محیط زیست شروع کرد، البته این معنایش این نیست که در مسئله محیط زیست دولت قادر است معضلات را حل کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 16 خرداد 1393برچسب:روحانی - محیط زیست - دین - مردم نهاد - دولت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

با آمدن فصل تابستان، گرد و غبار در استان ایلام نیز نمایان می شود و هوای استان را غبارآلود می کند که این مسئله باعث مشکلاتی برای مردم و طبیعت استان می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، طی یک دهه اخیر فصل تابستان هر ساله کابوسی برای مردم ایلام است چراکه در این ایام اوج گرد و غبار در استان است.

گرد و غبار همزمان با فصل گرما و وزش بادهای شدید در استان تشدید می شود و هوای استان را غبارآلود می کند که این هوا برای سالمندان و کودکان خطرناک است.

گردو غبار در فصل تابستان به طور هفتگی و شاید چند روز پشت سرهم استان را در بر می گیرد که در همین سال جاری هم چندین بار این اتفاق افتاده و در حال حاضر هم هوای استان غبارآلود است.

این غبارآلود بودن هرچند در هوا قابل مشاهده نیست اما بر روی ماشینها و خانه هایی که خاک بر روی آنها نشسته است به خوبی قابل رویت است.

باید گفت گردو غبار در همین آغاز، فصل کابوس وار دیگری را برای مردم مرزی ایلام رقم می زند و بازهم دردسرهای زیادی برای مردم استان ایجاد می کند.

مسئله گرد و غبار طی سالهای اخیر مورد توجه مسئولان کشوری قرار گرفته ولی این مسئله برای ریشه کن شدن نیازمند پیگیری های مستمر به خصوص با کشورهای همسایه است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 5 خرداد 1393برچسب:گرد و غبار - ریزگرد - ایلام - درختان بلوط, توسط |

mask wedding1 عکس های زوجی چینی با ماسک گاز به معنای اعتراض به آلودگی

 زوجی تازه ازدواج کرده به نشانه اعتراض به آلودگی شهر خود، پکن و همچنان کشورشان، چین عکس های عروسی خود را با ماسک های ضد گاز گرفتند.

اند فان به نقل ازمجله خبری شنگول - زن و شوهری چینی برای نشان دادن اعتراض خود به آلودگی بیش از حد هوای چین تصمیم به گرفتن عکس عروسی خود در محلی تاریک و آلوده و قابل توجه گرفتند.

این دو مرغ عشق با پوشیدن ماسک های ضد گاز در هوای آلوده، مه آلود و سمی پکن اعتراض خود را به نمایش گذاشتند.

پکن هرگز به عنوان محلی پاک شناخته نشده و به دلیل ابرهای پراکنده  سمی معلق در هوا  دولت مجبور به قطع برخی فعالیت های کارخانه ای در این شهر شده است.

 برای مشاهده دیگر عکسهای این زوج روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:اعتراض - آلودگی هوا - پکن - چین - ماسک ضد گاز, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امسال 700 میلیارد ریال اعتبار برای احیای تالاب‌ها و همچنین مقابله با ریزگردها تخصیص یافته است، گفت: به منظور مدیریت منابع آب و توسعه پایدار کشاورزی 41سایت جدید در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه در قالب همکاری‌های محلی با سازمان محیط زیست همکاری می‌کنند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار عصر دوشنبه در مراسم رونمایی گزارش نهایی میزگرد تخصصی بین‌المللی حفاظت از تالاب‌های ایران و همچنین امضای سند همکاری دولت ژاپن در احیای دریاچه ارومیه که با حضور گری لوئیس نماینده ارشد سازمان ملل متحد در ایران و همچنین آکیرا چیبا کاردار سفارت ژاپن و همچنین سایر معاونان سازمان محیط زیست برگزار شد گفت: همانطور که در گذشته هم  همکاری‌های بسیار خوبی در زمینه محیط زیست میان سازمان ملل متحد و ایران برقرار شده،  اراده دولت یازدهم از ابتدا بر این بوده که توجه ویژه‌ای بر حل معضلات محیط زیست داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه از روزهای اولیه دولت یازدهم اظهار داشت: در نشستی که اخیرا این کارگروه  برگزار کرد گزارشهای خوبی درباره احیای دریاچه ارومیه ارائه شد.

وی با بیان اینکه  در برخی از ابعاد برنامه‌ها وارد فاز عملیاتی شده‌ایم و گام‌های اجرایی در حال پیگیری است تصریح کرد:  لازمه پیشبرد برنامه‌ها، اراده و توجه جدی دولت و تغییر رویکردها است به طوری که در این خصوص نیازمند انقلاب در مدیریت منابع آب و مصارف کشاورزی،‌صنعتی و شهری هستیم.

ابتکار با اشاره به اهمیت  آگاهی و مشارکت مردم در این خصوص یاداور شد: احیای دریاچه ارومیه یک دستاورد جهانی است و  بدون شک منابع کافی برای احیای تالاب‌ها پیش‌بینی می‌شود البته در این باره نیازمند همکاری‌های بین‌المللی خواهیم بود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

بررسی های محققان موسسه اقیانوس شناسی Scripps سن دیه گو آمریکا نشان می دهد که میزان دی اکسید کربن اتمسفر به بیشترین مقدار خود در 800 هزار سال گذشته رسیده است.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از نیچر، براساس نتایج این تحقیق میانگین دی اکسید کربن جو به 400 جزء در میلیون رسید و آین امار به مدت یک ماه کامل، در آوریل سال جاری، ادامه پیدا کرد.

محققان احتمال می دهند این میزان، اولین تجربه زمین پس از 800 هزار سال باشد.

میانگین دی اکسید کربن زمین توسط 80 پایگاه در سراسر دنیا اندازه گیری می شود. آمار گزارش شده از این پایگاه ها نشان می دهد که این میزان بین سال های 2012 تا 2013 ، 1.5 درصد افزایش یافته است. افزایش دی اکسید کربن از سال 1990 تاکنون 34 درصد بوده است.

افزایش غلظت گازهای گلخانه ای و دی اکسید کربن مهمترین عوامل گرم شدن کره زمین هستند.

اشتعال سوخت های فسیلی مهمترین منبع تولید گازهای گلخانه ای محسوب می شود. تداوم شاخص گزارش شده در ماه آوریل به منزله یک هشدار جدی برای اکوسیستم زمین است.

زمین شناسان می گویند سن زمین حدود یک سوم عمر جهان است. براساس یک نظریه غالب زمین شناسی زمین حدود 454 میلیارد سال پیش از اتحاد سحابی های خورشیدی به وجود آمد. در پروسه ایجاد زمین ، درواقع این کره خاکی در میلیاردها سال قبل از ابر و گاز میان ستاره ای شکل گرفت.  

تاریخ خبر: 14/02/1393

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 15 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تحریم ها تاثیر منفی بر روی محیط زیست کشور داشته است و بخشی از آلودگی هوا در کشور به ویژه در کلانشهرها متاثر از این موضوع است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر معصومه ابتکار بعدازظهر دوشنبه در دیدار با رییس کمیسیون امور مالی مجلس سنای فرانسه و هیات همراه در سازمان حفاظت محیط زیست اظهار امیدواری کرد این سفر موجب ارتقای روابط دوجانبه بین ایران و فرانسه شود.

وی گفت: بعد از انتخابات سال گذشته در ایران دکتر حسن روحانی با برنامه های مشخص و رویکردی در زمینه بهبود روابط با دنیا و مناسبات بین المللی به عنوان رییس جمهوری ایران انتخاب شد.

ابتکار تاکید کرد: مهمترین برنامه های رییس جمهوری از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، حل و فصل مسایل هسته ای و رفع تحریم ها بوده است که خوشبختانه گام های موثری در این زمینه برداشته شد و امیدواریم این هیات به عنوان نمایندگان سنا به ارتقای روابط دو جانبه کمک کند.

ابتکار در ادامه به مسایل محیط زیستی کشور و دنیا اشاره کرد و گفت: مسایل محیط زیست یک مساله جهانی است و فقط مختص یک کشور نیست زیرا موضوعات زیست محیطی تمام کشورهای دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد مانند پدیده تغییر اقلیم که بیشتر کشورها با آن درگیر هستند.

معاون رییس جمهوری خطاب به هیات فرانسوی گفت: می دانیم در پاریس هم آلودگی هوا دارید از این رو دو کشور می توانند از تجربیات یکدیگر برای رفع این مشکل استفاده کنند.

ابتکار ادامه داد: دولت دکتر روحانی برنامه ریزی های جدی برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور در زمینه آلودگی هوا، بهبود شاخص های کیفیت زندگی در شهرها، حفاظت از تنوع زیستی و احیای تالاب ها دارد و خوشبختانه اقدامات موثری در این زمینه آغاز شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 ارديبهشت 1393برچسب:تحریم,محیط زیست,رئیس جمهوری,ابتکار,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

روز نو - نرگس رضایی _ آلودگی هوای تهران موضوعی است که اغلب توریست ها و کارشناسان خارجی  که به آن سفر می کنند از آن گله دارند و کمتر کسی است که در توصیف تهران و اتفاقات آن از حساسیت های پوستی و چشمی که بر اثر آلودگی هوا پیدا کرده اند سخن نگوید. ووف گانگ نئومن،رییس و بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی هم به رغم اینکه دید مثبت به مسائل دارد اما تاکید می کند تاب تحمل هوای تهران را ندارد. او تازگیها از اتریش به ایران آمد و جایزه معنوی یک عمر دستاورد این بنیاد را به معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست کشور داد.

سفرهای متعدد به تهران داشتید آن را چگونه دیدید؟
 
 به شدت شلوغ و آلوده. خیابان ها پر از خودرو است. آن هم خودروهای تک سرنشین. مردم دوست دارند برای سفرهای خود بیشتر از ماشین شخصی استفاده کنند و هر نقطه را که نگاه می کنی یا خودروها تردد می کنند یا پارک هستند و فضای وسیعی را اشغال کرده اند.
 
 از نظر شما عامل خودرو که حالا در تهران کیفیت خوبی ندارد و سوخت مصرفی هم از کیفیت پایینی برخوردار است چقدر در تولید آلاینده ها می تواند نقش داشته باشد با توجه به اینکه در بنیاد جهانی هم مسائل فوق بررسی شده اند؟
 
یک اصلی وجود دارد که می گوید بین میزان مصرف انرژی و آلودگی هوا نسبتی وجود دارد به این صورت که به همان میزان که مصرف انرژی بالا باشد آلودگی هوا نیز افزایش می یابد. به ویژه اینکه این انرژی تجدیدپذیر هم نبوده و از انرژی های فسیلی باشد. بنابراین در نگاه کلی می توان گفت با توجه به میزان انرژی مصرفی، میزان آلاینده ها هم افزایش یابد. البته باید مصارف خانگی را هم به این موضوع اضافه کنیم و صرفا خودرو را متهم قرار ندهیم. هرچند کیفیت پایین سوخت و خودرو که اشاره کردید خود جای شکی در تولید بالای آلاینده های زیست محیطی نمی گذارد و با حجم بالای خودروهایی که در معابر تهران دیدم می تواند عامل اصلی آلودگی هوای تهران باشد. اما شما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که انرژی مصرفی منازل تهران هم کم در تولید آلودگی مقصر نیستند.تا آنجا که من اطلاع دارم و بر اساس بررسی هایی که صورت گرفته انرژی مصرفی منازل در تهران تجدیدناپذیر است و این موضوع در تولید آلاینده نقش دارد و ظاهرا مصرف انرژی در منازل هم بیشتر است و همه اینها در تشدید آلودگی هوای تهران موثر است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 21 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

3سال زندان بعلت نقض قوانین زیست​محیطی

مدیرعامل شرکت نفتی اِنی ایتالیا به جرم آسیب رساندن به محیط زیست در زمان مدیریت خود در کارخانه برق پورتو تول به سه سال حبس محکوم شد.

بهار نیوز - به گزارش هفته‌نامه پترولیوم اینتلیجنس، پائولو اسکارونی مدیرعامل اِنی که در سالهای ٢٠٠٢ تا ٢٠٠٥ مدیر کارخانه برق پورتو تول شرکت انی ایتالیا بود به دلیل نقض قوانین زیست محیطی در زمان مدیریت این شرکت، به سه سال زندان محکوم شد. اسکارونی می‌گوید که هیچ نقشی در این زمینه نداشته و خواستار تجدیدنظر در حکم دادگاه شده است.

آلبرتو مورو ویسکونتی، وکیل مدافع اسکارونی در گفتگو با خبرنگاران اتهامات موکلش را بی پایه و اساس دانست و گفت: زمان زیادی از این وقایع می‌گذرد و موضوع مشمول گذر زمان شده‌ است. مدیرعامل اِنی همچنین با اتهام فساد در پروژه‌های سال ٢٠٠٩ شرکت سایپم در الجزایر مواجه است. ٤٢,٩ درصد از سهام سایپم به اِنی تعلق دارد.

دوران مدیریت اسکارونی در شرکت اِنی از سال ٢٠٠٥ شروع شده و در ماه مه سال جاری میلادی به پایان می رسد. مدیرعامل شرکت نفتی اِنی ماه دسامبر گذشته در جریان تحقیقات مربوط به موضوع الجزایر هر گونه فساد در پروژه‌های این کشور را رد کرد.

دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۳

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سخنان ابتکار در جمع شرکت های ژاپنی​ معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در جمع مدیران شرکت های بزرگ تولیدی و سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست ژاپن تاکید کرد که دولت تدبیر و امید در ایران به ارتقای کیفیت زیست محیطی اهتمام جدی دارد و دیپلماسی محیط زیستی و تبادل تجربیات و تحکیم روابط با دیگر کشورها را مورد تاکید قرار می دهد.

بهار نیوز - معصومه ابتکار که روز گذشته در نخستین روز از سفر به ژاپن در مقر اصلی جایکا ˈچالش ها و فرصت های زیست محیطی ایرانˈ را برای شرکت های بزرگ تولیدی و سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست ژاپن تشریح می کرد، تقارن روز طبیعت در ایران و جشن شکوفه های گیلاس (ساکورا) در ژاپن را نشانه ای از مشترکات فرهنگی و زیست محیطی دو کشور دانست. معاون رییس جمهور در ادامه به مباحث زیست محیطی به عنوان مسائل جهانی اشاره کرد و گفت که دکتر روحانی رییس جمهوری ایران خواستار ارتقای کیفیت زیست محیطی است و به کاربست دیپلماسی محیط زیستی و تبادل تجربیات و تحکیم روابط با دیگر کشورها را مورد تاکید قرار می دهد.

ابتکار با اشاره به چالش های زیست محیطی در ایران، محدودیت منابع آب را مهمترین چالش پیش رو دانست و خشک شدن تالاب ها را از تبعات سیاست های نادرست و عدم توجه به ملاحظات محیط زیست خواند. وی با تشریح وضعیت دریاچه ارومیه و تالاب هامون و مشکلات سایر تالاب های در معرض تهدید، آسیب پذیری ایران از حیث پدیده گرمایش جهانی و توسعه ناپایدار را نیز بسیار حائز اهمیت دانست. رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به فرسایش زمین به عنوان دومین معضل مهم زیست محیطی ایران اشاره کرد و گفت که بیابان زایی، چرای بی رویه، استفاده نامناسب از آفت کش ها و جنگل زدایی از عوامل تشدید روند فرسایش خاک در ایران است.

ابتکار با طرح موضوع بهره وری از انرژی و امنیت انرژی، کاهش انتشار دی اکسیدکربن و کاهش مصرف حامل های انرژی و بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر را در زمره سیاست های پیش روی ایران اعلام کرد. وی در خصوص مشکل آلودگی هوا نیز ضمن اشاره به سوابق همکاری ایران با جایکا در زمینه تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران، گفت: کاهش آلودگی هوا ناشی از خودروها راهبرد سازمان حفاظت محیط زیست ایران است و در این راستا استفاده از سوخت های پاک، خودروهای هیبریدی و برقی در بخش خودروهای سواری و موتورسیکلت ها و حمل و نقل عمومی مدنظر است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
همکاری‌های زیست‌ محیطی ایران و ژاپن گسترش می‌یابد ابتکار در نخستین روز از سفر خود به ژاپن با رییس آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن «جایکا» دیدار کرد. 

به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، معصومه ابتکار در این دیدار گفت: مسایل محیط ‌زیست ، مرزی نمی‌شناسد و موضوع گرمایش جهانی از مصادیق اصلی محدود نشدن مسایل زیست ‌محیطی به مرزهای جغرافیایی و سیاسی کشورها است.
وی بر گسترش همکاری‌های زیست‌محیطی دو کشور و بهره ‌گیری از تجارب کشورهای موفقی همچون ژاپن در زمینه حفاظت از محیط زیست تاکید کرد.
خانم ابتکار به پیشینه فعالیت‌های جایکا در ایران از جمله همکاری در تهیه و تدوین طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران و طرح مدیریت ، تقویت و بهبود کیفیت هوا به عنوان نمونه اشاره و ابراز امیدواری کرد: امضای سند یادداشت تفاهم همکاری زیست محیطی بین ایران و ژاپن سبب تقویت و استمرار همکاری فیمابین و دستاوردهای اثرگذار و مطلوب شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان همچنین در این نشست درباره همزمانی جشن نوروز و در ایران با جشن شکوفه‌های گیلاس در ژاپن گفت: مردم ایران امروز را به نام روز طبیعت پاس می‌دارند و ما همزمانی این روز را با جشن شکوفه ها در ژاپن به فال نیک می‌گیریم.
یادآوری می‌شود معاون خانم ابتکار که به دعوت رسمی «ایشیهارا» وزیر محیط زیست ژاپن به این کشور سفر کرده است حامل پیام رییس‌جمهور کشورمان برای «شینزوآبه» نخست‌وزیر ژاپن است. همچنین قرار است در این سفر تفاهمنامه همکاری‌های دوجانبه زیست محیطی ایران و ژاپن امضا شود.

تاریخ مخابره: ۱۳۹۳/۱/۱۳
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 14 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی گسترده منابع آب در چین، زنگ هشدار را برای مقامات این کشور به صدا در آورده است.

به گزارش انتخاب به نقل از شبکه تلویزیونی ان اچ کی، میزان آلودگی بیش از پنجاه درصد رودخانه ها و دریاچه های چین، بیشتر از حد مجازِ تعیین شده از سوی دولت است. جیائو یونگ، معاون وزیر منابع آب در چین، روز جمعه در نشست خبری خود به این مسئله اشاره کرد و گفت: « برخی از طرح های توسعه، غیر مسئولانه است و در آنها تأکیدی بر حفظ منابع آب نشده است».
طبق معیارهای دولتی نیز فقط چهل و هفت ممیز چهار دهم درصد از منابع آب چین در سطح مجاز آلایندگی ها قرار دارند. آمارها نشان می دهد هشتاد و هشت درصد از آب سدها و همچنین شصت و هفت درصد رودخانه ها، استانداردهای لازم را برای مصرف داشته اند. با وجود این، فقط بیست و هشت درصد دریاچه ها، از نظر آلودگی در سطح قابل قبولی قرار داشتند.
جیائو یونگ خاطرنشان کرد سازوکار نظارت بر منابع آب در چین بهبود می یابد.
آلودگی آب در کنار دود و مه غلیظ موجود در هوای شهرها به یکی از معضلات اجتماعی در چین تبدیل شده است. گزارش ها همچنین نشان می دهد کارخانه ها در برخی موارد، آب آلوده را بدون تصفیه، به داخل رودخانه ها فرستاده اند. ساکنان مناطق اطراف رودخانه ها نیز گاه در اعتراض به آلودگی منابع آب خود با نیروهای امنیتی و مسئولان کارخانه ها درگیر شده اند.
از جمله به گزارش مهر در تابستان سال 91 تظاهرات معترضان خشمگین در شرق این کشور همراه با تصرف یک مرکز دولتی، تخریب رایانه های موجود در این مرکز، واژگون کردن خودروها و کتک زدن نیروهای پلیس منجر به لغو یک طرح انتقال فاضلاب سمی به ساحل شهر گیدونگ در نزدیکی شانکهای شد.
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۳ 
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 5 فروردين 1393برچسب:, توسط |

سازمان بهداشت جهانیسازمان بهداشت جهانی روز سه شنبه اعلام کرد : آلودگی هوا در سال 2012 جان حدود هفت میلیون نفر از مردم سراسر جهان را گرفته است.

به گزارش  انتخاب به نقل از خبرگزاری فرانسه از ژنو ، منشا این آلودگی منابع مختلفی از آتش پخت و پز گرفته تا دود اتومبیل بوده است.
دکتر ماریا نیرا رییس بهداشت عمومی و محیط زیست سازمان بهداشت جهانی گفت :ˈ آلودگی هوا در فضاهای بسته و باز اکنون بزرگترین مشکل بهداشتی محیط زیست است و بر همگان چه در کشورهای توسعه یافته و چه در حال توسعه تاثیر می گذارد. ˈ
تحقیقات جدید سازمان بهداشت جهانی نشان داد که یکی از هشت مورد مرگ مردم جهان در سال 2012 با آلودگی هوا مرتبط بود. بیماری قلبی ، سکته مغزی ، بیماری تنفسی و سرطان ریه بزرگترین بزرگترین کشنده های مربوط به آلودگی هوا محسوب می شوند.

همچنین به گزارش ایلنا، در گزارش سازمان بهداشت جهانی آمده است : مناطق آسیا و اقیانوس آرام با بیش از پنج میلیون و ۹۰۰ هزار کشته، ‌بیشترین آسیب را از آلودگی هوا دیده‌اند.

بر اساس این گزارش،کاهش آلودگی هوا می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان نجات دهد.

در گزارش سال ۲۰۰۸ سازمان بهداشت جهانی، شمار افرادی که بر اثر آلودگی هوا در سراسر جهان جان خود را از دست داده بودند، به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده بود.

rastineh.ir عکس : راستینه

1393-01-05

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 5 فروردين 1393برچسب:, توسط |
شرکت ژاپنی پاناسونیک به کارکنان خود در چین به دلیل آلودگی هوا غرامت پرداخت می کند.
 فرارو - به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار،کارکنان شرکت پاناسونیک در چین به دلیل میزان آلودگی هوا که برای سلامت آنها خطرناک است از این شرکت غرامت دریافت می کنند.
 هفتاد هزار تن در چین برای شرکت پاناسونیک کار می کنند. تنها کارکنانی که از اعضای اتحادیه های کارگری هستند از این غرامت بهره مند خواهند شد.
 پرداخت این گونه غرامت ها در چین بسیار نادر است. 
 ۲۳ اسفند ۱۳۹۲
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

ادعای النهار درباره سفر بان کی مون به تهران: دبیرکل نماینده ویژه آمریکاست!دبیر کل سازمان ملل در پاسخ به نامه برخی از انجمن های مردم نهاد زیست محیطی ایران درمورد آثار سوء تحریم ها بر محیط زیست نوشت: تحریم های تحمیل شده به ایران آثار سوئی بر زندگی مردم این کشور داشته است و از توافق 23 نوامبر در ژنو استقبال کرده و آن را دلگرم کننده می دانم.

آفتاب: 26 آبان ماه سال جاری تعداد زیادی از سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در نامه ای خطاب به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار رسیدگی تاثیر تحریم ها بر محیط زیست و توقف آن شدند که بان کی مون این نامه را به صورت کتبی پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، اسماعیل کهرم مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز سه شنبه در نشست تشریح پاسخ کتبی دبیر کل سازمان ملل به درخواست تشکل های غیر دولتی زیست محیطی کشور مبنی بر آثار تحریم ها بر محیط زیست، متن جواب نامه بان کی مون را قرائت کرد.
بان کی مون در پاسخ به نامه ضمن تشکر از ارسال چنین نامه ای گفت: در گزارش های من به مجمع عمومی و شورای حقوق بشر مکرر تاکید کرده ام که تحریم های تحمیل شده به جمهوری اسلامی ایران اثرات قابل توجهی به عموم مردم شامل تورم شدید، افزایش قیمت کالا و انرژی، افزایش نرخ بیکاری و کمبود اقلام ضروری تحمیل کرده است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مشاور رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه تحریم ها اثرهای زیادی بر محیط زیست و سلامت مردم می گذارند، گفت: افزایش 50 درصدی مواد سرطان‌زا در بنزین تولید داخل تنها یکی از اثرات تحریمها است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر اسماعیل کهرم در حاشیه نشست خبری که ظهر سه‌شنبه در سازمان محیط زیست در خصوص تشریح پاسخ دبیرکل سازمان ملل متحد به درخواست سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی مبنی به رفع تحریمها در کشور برگزار شد، گفت: اگرچه برخی از مسئولین در دوره قبل تحریمها را همچون نسیمی بر کوه دماوند عنوان می کردند، اما آنچه که واقعیت دارد این است که همین نسیم هم موجب فرسایش کوه دماوند می شود.

به گفته وی، با وجود اینکه قبلا اعلام شده بود که تحریمها بر زندگی مردم نقشی نخواهد داشت و فقط دولتها را درگیر خواهد کرد، اما آنچه که مسلم است این تحریمهای ظالمانه بر تمام عرصه های زندگی مردم اثر گذاشته و آنان را در تنگنا قرار داده است.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به تنها یکی از اثرات زیست محیطی ناشی از تحریمها تصریح کرد: تحریمها موجب شد که در بنزین که در داخل با عنوان سوخت خودکفا تولید شد، میزان بنزن که یک ماده سرطان‌زا است و برای افزایش احتراق بنزین به آن اضافه می شود و حد مجاز در اتحادیه اروپا تا پنج درصد بنزین است در بنزین خودکفای داخلی به 50 درصد برسد و شاهد عوامل سوء آن بر مردم و افزایش بیماری های لاعلاج مانند سرطانها در کشور باشیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 17 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.